torsdag 11. april 2013

"and if you're in love then you are the lucky ones"

I et gammelt skattkammer fant jeg minner fra den fineste byen jeg vet om. Det er som om byen er skapt for oss håpløse selvutnevnte kunstnere, der vi kan trippe fra fortauskant til fortauskant med Yann Tiersen som soundtrack, male bilder i hodet og skrive dikt på fransk - selv om vi ikke kan et ord av det. Der likesinnede går med oss, forbi oss og rundt oss og skriver på sine egne, uforståelige dikt.

Jeg kan forstå hvorfor Paris kan kalles "kjærlighetens by", men ikke på den måten de fleste skal ha det til. Det er forelskede par overalt -ja-  men det er ikke dét som fenger meg. Det er den purunge forelskelsen i byen, i kulturen, arkitekturen, kunsten. Det er umulig å ikke bli inspirert. Det er umulig å ikke bli forelsket.

I mai reiser jeg tilbake - for å feire kjærligheten omringet av kjærligheten. Min gode venninne Rozemarijn gifter seg i kunstnernes by, og jeg reiser med som fotograf. Jeg teller dagene.









Kjære Paris; du er litt av en flørt.


Ingen kommentarer: